Logo Logga in Bli medlem

Sveriges Skolledare ska till Almedalen 2024

På denna sida uppdaterar vi information om vår medverkan i Almedalsveckan 2024

Den 25-28 juni 2024 genomförs årets Almedalsvecka och Sveriges Skolledare finns självklart på plats. Vill du träffa oss? Här kommer ett urval av evenemang som Sveriges Skolledares företrädare kommer att delta på.

Behöver skolan en egen Lex-lagstiftning?

Torsdag 27 juni kl 15.15, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "E30"

Arrangör: Sveriges Skolledare

Om seminariet:

Stugunrektorn Malin Rimmö fick i vintras rubriker för sitt beslut att vägra genomföra besparingar i skolan. För det har hon mottagit en tillrättavisning från sin arbetsgivare. Även Boråsrektorn Bosse Leskinen fick rubriker efter att han lämnat en skriftlig konsekvensbeskrivning till sin arbetsgivare där det framgår att eleverna inte kommer kunna få det stöd de har rätt till efter kommunens beslut om att spara sex miljoner på ett år. För att säkerställa att risker för missförhållanden på grund av resursbrist undanröjs, och för att undvika att skolledare som vittnar om olägenheter möts av arbetsrättsliga konsekvenser, föreslår Sveriges Skolledare att det införs en ny lex-lagstiftning för skolväsendet - Lex Edico. Med missförhållande avses i det här fallet exempelvis att en elev riskerar att inte klara målen för utbildningen.

På seminariet kommer förslaget att diskuteras av en panel bestående av:

• Sveriges Skolledares ordförande
  • Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR
  • Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention
  • Jonatan Lamy, 1e vice ordförande Sveriges Elevkårer
  • Niels Paarup-Pedersen, utbildningspolitisk talesperson Centerpartiet
  • Fler namn tillkommer

Länk till evenemanget i Almedalsveckans program

Nya krav på att förhindra och hantera skolattacker - är skolan redo?

Onsdag 26 juni kl 11.30

Arrangör: ATEA

På senare år har flera allvarliga våldsdåd inträffat i svenska skolor. Nu föreslår Skolsäkerhetsutredningen att skollagen ska ändras och att huvudmannen ska stärka beredskapen för att förhindra och hantera liknande situationer. Vad innebär kravet? Hur väl rustade är skolorna i dag? Och vad behöver göras för att stärka säkerheten? Välkommen till  ett  panelsamtal med företrädare för politiken, skola och näringsliv.

Säkrat rätten till läromedel?

Onsdag 26 juni kl 16.00-16.45, Knägränd 3

Arrangör: Läromedelsförfattarna

Från och med den 1 juli har alla elever enligt skollagen rätt till läromedel av hög kvalitet. Lagändringen innebär en tydlig förbättring och är ett steg på vägen för en likvärdig skola. Men det är först när alla elever har samma förutsättningar som svensk skola blir likvärdig. I det här samtalet fördjupar vi oss i den lagändring som Läromedelsförfattarna har jobbat för i flera år. Hur kom den på plats? Hur påverkas lärare, skolor och myndigheter av förändringen och vilka styrmedel behövs för att säkerställa att läromedel av hög kvalitet blir en självklarhet för alla barn och elever, och inte bara något som står i en lag?

Hur kan skolans elevhälsoteam bidra till en god hälsa och ge goda förutsättningar för lärande?

Torsdag 27 juni kl 8.00-10.00, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "E35"

Arrangör: Elevhälsanas professionsföreningar

Skolframgång främjar inte bara hälsan utan är den viktigaste skyddsfaktorn för att inte hamna i utanförskap i samhället och då inbegripet kriminalitet ffa hos utsatta barn och unga, vilket gör frågorna om god hälsa och goda förutsättningar för lärande aktuella för många samhällsaktörer. Elevhälsans roll i skolan är en rykande aktuell fråga, - regeringen tillsätter en ny utredning som får i uppdrag att ta fram förslag som ska stärka elevhälsan och skolans stödinsatser processen att skapa ett Nationellt hälsoprogramför barn och unga 0 -20år är i full gång. Ordförande för Sveriges Elevkårer leder denna paneldiskussion mellan elevhälsans professioner. Hur kan Elevhälsoutredningen samt ett nationellt hälsoprogram för barn och unga 0-20 år bidra till en förbättrad situation för dagens barn och unga i skolan?

Vill du att Sveriges Skolledare ska medverka i ert program?