Sveriges Skolledare ska till Almedalen 2024
På denna sida uppdaterar vi information om vår medverkan i Almedalsveckan 2024
Vill du att Sveriges Skolledare ska medverka i ert program?
Förbundet finns på plats med både ordförande och tjänstepersoner med expertfunktioner. Har du ett seminarum eller en aktivitetet där du skulle vilja ha med ett skolledarperspektiv? Kontakta projektledare Linnéa Plöen Casterud på linnea.ploen-casterud@sverigesskolledare.se, 072-527 10 48
Vill du träffa oss i Almedalen? Här kommer ett urval av evenemang som Sveriges Skolledares företrädare kommer att delta på.
Behöver skolan en egen Lex-lagstiftning?
Torsdag 27 juni kl 15.15, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "E30"
Arrangör: Sveriges Skolledare
Om seminariet:
Stugunrektorn Malin Rimmö fick i vintras rubriker för sitt beslut att vägra genomföra besparingar i skolan. För det har hon mottagit en tillrättavisning från sin arbetsgivare. Även Boråsrektorn Bosse Leskinen fick rubriker efter att han lämnat en skriftlig konsekvensbeskrivning till sin arbetsgivare där det framgår att eleverna inte kommer kunna få det stöd de har rätt till efter kommunens beslut om att spara sex miljoner på ett år. För att säkerställa att risker för missförhållanden på grund av resursbrist undanröjs, och för att undvika att skolledare som vittnar om olägenheter möts av arbetsrättsliga konsekvenser, föreslår Sveriges Skolledare att det införs en ny lex-lagstiftning för skolväsendet - Lex Edico. Med missförhållande avses i det här fallet exempelvis att en elev riskerar att inte klara målen för utbildningen.
På seminariet kommer förslaget att diskuteras av en panel bestående av:
- Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Sveriges Skolledare
- Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR
- Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention
- Jonatan Lamy, 1:e vice ordförande Sveriges Elevkårer
- Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson Centerpartiet
- David Lindberg, statssekreterare hos skolminister Lotta Edholm, Liberalerna
- Josefin Malmqvist, utbildningspolitisk talesperson Moderaterna
- Paula Örn, riksdagsledamot i utbildningsutskottet, Socialdemokraterna
Länk till evenemanget i Almedalsveckans program
Integration av ukrainare i Sverige
Tisdag 25 juni kl 13.00-13.45
Arrangör: RefugeeHope UA&SE
Nära 40 000 ukrainska flyktingar bor nu i Sverige. Deras väg in i samhället har varit utmanande. Ukrainska barn och ungdomar går nu i svenska skolor och universitet. Hur ser deras förutsättningar ut? Hur går det för dem i skolan? Vilka förutsättningar har de att klara gymnasiet och högre studier? Hur klarar de finansieringen?
AI-hackaton med fokus utbildning
Onsdag 26 juni kl 10.00-10.45
Arrangör: ATEA
I framtidens förskola och skola öppnar användningen av generativ artificiell intelligens (AI) upp spännande möjligheter för barn, elever och lärare. De teknologiska framstegen skapar unika möjligheter för att reformera undervisningen och adressera de utmaningar som skolväsendet står inför. AI-hackatonet syftar till att workshopa fram nya idéer kring hur generativ AI kan användas i skolan.
Nya krav på att förhindra och hantera skolattacker - är skolan redo?
Onsdag 26 juni kl 11.45-12:30
Arrangör: ATEA
På senare år har flera allvarliga våldsdåd inträffat i svenska skolor. Nu föreslår Skolsäkerhetsutredningen att skollagen ska ändras och att huvudmannen ska stärka beredskapen för att förhindra och hantera liknande situationer. Vad innebär kravet? Hur väl rustade är skolorna i dag? Och vad behöver göras för att stärka säkerheten?
Skolan och fritidens organisering - systemintegration för ökad jämlikhet och produktivitet
Onsdag 26 juni kl 14.30-15:30
Arrangör: Djurgården skolidrott
I Sverige är skolan och fritiden separerade från varandra något som ofta leder till samverkanssvårigheter. Hur skulle en alternativ organisering kunna se ut och vilka möjligheter vi ser med en sådan?
Säkrat rätten till läromedel?
Onsdag 26 juni kl 16.00-16.45, Knägränd 3
Arrangör: Läromedelsförfattarna
Från och med den 1 juli har alla elever enligt skollagen rätt till läromedel av hög kvalitet. Lagändringen innebär en tydlig förbättring och är ett steg på vägen för en likvärdig skola. Men det är först när alla elever har samma förutsättningar som svensk skola blir likvärdig. I det här samtalet fördjupar vi oss i den lagändring som Läromedelsförfattarna har jobbat för i flera år. Hur kom den på plats? Hur påverkas lärare, skolor och myndigheter av förändringen och vilka styrmedel behövs för att säkerställa att läromedel av hög kvalitet blir en självklarhet för alla barn och elever, och inte bara något som står i en lag?
Kränkningar och mobbning i skolan – Verklighetsbilder från hur det ser ut idag och utmaningar med att lösa problemen.
Onsdag 26 juni kl 16.30-17.30
Arrangör: Human&Heart
Elaka ord, rykten, utfrysning, rasism och sexuella trakasserier är bara några exempel på kränkningar/mobbning som våra barn blir utsatta för i såväl den fysiska skolmiljön som på nätet. Omfattningen är skrämmande, det handlar om fler än 100.000 elever årligen, och det blir bara värre och värre! I det här seminariet uppmärksammar vi ett flertal konkreta exempel på hur det ser ut i vardagen, och de svårigheter och utmaningar som finns för att komma till rätta med problemet utifrån skolans perspektiv.
Hur kan en stärkt elevhälsa bättre bidra till en god hälsa och ge goda förutsättningar för lärande?
Torsdag 27 juni kl 8.15-09.30, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "E35"
Arrangör: Elevhälsanas professionsföreningar
Skolframgång främjar inte bara hälsan utan är den viktigaste skyddsfaktorn för att inte hamna i utanförskap i samhället och då inbegripet kriminalitet ffa hos utsatta barn och unga, vilket gör frågorna om god hälsa och goda förutsättningar för lärande aktuella för många samhällsaktörer. Elevhälsans roll i skolan är en rykande aktuell fråga, - regeringen tillsätter en ny utredning som får i uppdrag att ta fram förslag som ska stärka elevhälsan och skolans stödinsatser processen att skapa ett Nationellt hälsoprogramför barn och unga 0 -20år är i full gång. Ordförande för Sveriges Elevkårer leder denna paneldiskussion mellan elevhälsans professioner. Hur kan Elevhälsoutredningen samt ett nationellt hälsoprogram för barn och unga 0-20 år bidra till en förbättrad situation för dagens barn och unga i skolan?