Hoppa till huvudinnehåll Sveriges Skolledare Logga in Bli medlem

Håkan Stenström, biträdande rektor på LBS Kreativa Gymnasiet

Intervjuserie: varför blev du skolledare?

Varför blev du skolledare?

Jag tyckte att det var intressant med de mer övergripande frågorna på skolledningsnivå och att kunna få vara med och påverka och utveckla skolan som organisation och individerna i den. Jag ville också lära mig mer om de frågor man hanterar i skolledarrollen såsom juridiska frågor, hur man kan arbeta med kvalitets- och utvecklingsarbete, schemaläggning och kanske framför allt själva ledarrollen som sådan.

Hur gick det till? 

Jag jobbade på en nystartad fristående gymnasieskola som lärare, detta var läsåret 2007-2008, och till skolans andra verksamhetsår skulle skolledningen utökas med två biträdande rektorer på halvtid där man kombinerade undervisning på halvtid med att vara skolledare på halvtid. Jag var en av dem som sökte och fick chansen.

Var det lätt eller fick du kämpa för det?

Det var en hektisk period i och med att skolan jag arbetade på växte så mycket i samma veva men själva ansökningsprocessen gick relativt snabbt och enkelt när den skedde.

Hur kom du fram till att du ville det? Jag hade funderat under några år, även hos andra arbetsgivare, på att jag ville jobba med mer övergripande skolfrågor och vara med och påverka. Jag tycker också att det är spännande att lära mig nya saker och utveckling av mig själv och andra driver mig.

Hur gjorde du?

Jag sökte mig till den nystartade skolan delvis för att det eventuellt skulle kunna uppstå möjligheter att få vara med och påverka och när jag arbetade där skolans första verksamhetsår så försökte jag vara en person som andra kunde ta stöd av, vara med och organisera upp det som behövdes och rent generellt vara mån om att lära mig och visa att man kunde ha förtroende för mig.

Har du några tips på vägen till lärare som funderar på att bli skolledare?

Ta chansen att ta ansvar om chansen öppnar upp sig, t ex genom att vara med och lägga schema eller att bidra i skolans organisatoriska utveckling eller så. Har man visat att man klarar av sådant kan det vara lättare att få utökat mandat. Visa att du vill vara med och bidra helt enkelt

Att studera t ex utbildningsledarskapskurser på universitet inom t ex skoljuridik och pedagogiskt ledarskap kan också göra att du breddar och fördjupar din kunskap och det kan vara värdefullt i samband med att du söker en skolledarroll plus att det är en bra chans att bygga nätverk. 

 

Övrigt om du vill lägga till?

Att jobba som skolledare är ett brett och djupt uppdrag som man lär sig mycket genom. Jag tror att man har bättre förutsättningar att lyckas om man bygger nätverk och har kollegor att samarbeta med.