Sveriges Skolledares definition av begreppet pedagogiskt ledarskap
Att vara pedagogisk ledare innebär att ha ansvar för alla de processer som har som främsta syfte att ständigt förbättra kvaliteten i verksamheten. Ansvaret begränsas inte till verksamheten i klassrummet eller i barngruppen utan handlar om utbildningsledning i vidare mening. Undervisningen är kärnan i den pedagogiska verksamheten och där utövas ledarskapet oftast via förskollärare och lärare. Rektors ansvar som ledare för det pedagogiska arbetet vid en förskole-/skolenhet innebär enligt vår uppfattning följande:
- Att rektor fastställer tydliga mål för verksamheten på kortare och längre sikt.
- Att rektor styr de tillgängliga resurserna så att de används så strategiskt som möjligt i syfte att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande och undervisning.
(Det innebär ansvar för rekrytering och utveckling av personal, lokalplanering, organisering och tjänstefördelning, m.m)
- Att rektor leder lärandet genom att han/hon känner ansvar för och påverkar skolans interna processer med syfte att nå en ökad måluppfyllelse.
(Det innebär ansvar för systematisk uppföljning och utvärdering av resultat gentemot fastställda mål samt kontinuerligt metod- och processutvecklingsarbete, t.ex. coachning och handledning av förskole-/lärare som professionsutövare.)
- Att rektor leder organisationen (dvs. människorna som utgör den) genom att tydliggöra sambandet mellan de dagliga aktiviteterna i förskolan och skolan, elevernas resultat och de långsiktiga målen i läroplan och kursplaner.
(Det innebär att forma en för-/skolas kultur, fördela ansvar, skapa motivationshöjande strukturer och känsla av sammanhang hos personalen.)
- Att rektor tar ansvar för rättsäkerhet och likvärdighet inom den egna organisationen.
(Det innebär exempelvis insatser för att säkra kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd och betygssättning.)