Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Viktiga råd till rektorer och skolchefer i besparingstider

Publicerad: 2023-12-14 07:56

Många rektorer står nu inför krav på stora neddragningar i verksamheten på grund av en huvudmans budgetbeslut. Neddragningar som sällan låter sig göras utan att tvingas tumma på kvaliteten i utbildningen.

Sverige Skolledare har sedan en längre tid tillbaka underkänt de lokala huvudmännen som huvudfinansiärer för skolan. Utvecklingen de senaste 10 åren har med all tydlighet visat att en likvärdig skola för våra barn och elever kräver ett annat fördelningssystem. Sveriges Skolledare kräver därför att staten skall ta över huvudansvaret för finansieringen av skolväsendet.  

En rektor som inte får täckning för verksamhetens ökande kostnader kan behöva besluta om att minska på lärartätheten eller att dra in på trygghetsskapande kringpersonal. Sveriges Skolledares råd till medlemmarna är att i ett sådant läge alltid på ett tydligt sätt, gärna i ett skriftligt dokument, talar om för huvudmannen vilka konsekvenser de minskade resurserna riskerar att få för rektors möjlighet att leverera i enlighet med de rådande styrdokumenten. Detta råd gäller även skolchefer.  

Om neddragningarna leder till att rektors möjligheter att garantera en trygg och säker arbetsplats för elever och personal i skolan, uppmanar vi medlemmarna att återlämna delegation på delar, eller eventuellt flera av de arbetsmiljöuppgifter som rektor har.  

Sveriges Skolledare rekommenderar inte att man som rektor avsäger sig möjligheten att hålla budget utan att man samtidigt hänvisar till en analys av vilka effekterna av eventuella neddragningar blir. En sådan konsekvensbeskrivning ska helst vara skriftlig. Konsekvenserna kan annars bli att rektors kompetens och lojalitet ifrågasätts och i förlängningen riskerar man att få lämna sitt uppdrag.   

Medlemmar i Sveriges Skolledare är välkomna att ta hjälp av förbundet för att hitta formuleringar till en konsekvensbeskrivning om man har behov av det. 

Nyheter Allmän nyhet