Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Har du fått en påminnelsefaktura?

Det kan finnas olika anledningar till att du har fått en påminnelse om obetalda avgifter. Läs om möjliga orsaker och vad du kan göra. Känner du dig osäker är du välkommen att höra av dig.

Om det inte är så att du helt enkelt glömt att betala, det händer ju den bäste, kan det vara något som krånglar med till exempel ditt autogiro. 

 

Betalar du via faktura, e-faktura eller Kivra?

  • Kontrollera att betalningen är dragen från ditt konto innan månadsskiftet och att det är rätt mottagare.
  • Om betalningen har dragits efter månadsskiftet finns det risk att vi har hunnit skicka en påminnelsefaktura. Då kan du bortse från påminnelsen.
  • Om beloppet inte har dragits från kontot behöver du betala påminnelsefakturan.
  • Vill du veta varför avdraget inte har gjorts? Kontakta din bank.

Betalar du via autogiro?

  • Kontrollera att betalningen är dragen från ditt konto. Är den inte det, behöver du betala påminnelsefakturan.
  • Kanske är anledningen till att betalningen inte har dragits att det saknades täckning? Om det verkar vara något annat problem, kontakta din bank.
  • Har du nyligen bytt bank? Det kan ta lite tid innan ditt nya autogiromedgivande träder i kraft och att ändringen inte hann genomföras innan vår avisering till autogiro gjordes. Du behöver då betala påminnelsefakturan.

Har du nyligen ändrat betalsätt?

Det kan ta lite tid innan det fungerar i alla system och det kan vara därför du har fått en påminnelsefaktura.
 
Undrar du vilket betalsätt du har? Logga in med BankID på Mina Sidor och titta under Medlemsuppgifter.

 

Bra att veta om påminnelser och skulder

  • Vi debiterar aldrig någon extra avgift för fakturor och skickar aldrig ett ärende till inkasso.
  • Påminnelse på obetalda avgifter skickas alltid som en faktura med vanlig postgång. Tidigare obetald avgift kan inte dras via autogiro, utan behöver hanteras manuellt. Innevarande månads avgift aviserar vi på ditt ordinarie betalsätt.
  • Är det första gången du får påminnelsefakturan kan du utgå från att det är föregående månad den gäller för.
  • Har du fått påminnelsen flera gånger, kan det vara en månad längre bak i tiden som saknas. Kontrollera då dina betalningar även för tidigare månader.
  • Om ditt ordinarie betalsätt är att få faktura med post: det är olika förfallodatum på den ordinarie fakturan och påminnelsefakturan. Det beror på att hos de flesta banker går det inte att göra två identiska betalningar på samma datum. Registrera fakturorna på olika datum eller lägg ihop beloppen och hantera det som en betalning.

Betala och säkra ditt medlemskap!

Om du inte har betalat din avgift på tre månader avslutas ditt medlemskap automatiskt. Då förlorar du din inkomstförsäkring, eventuella privata försäkringar i Lärarförsäkringar, din tidning och den trygghet som följer med ett fackligt medlemskap.