Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

stressad av kontroller

Många rektorer är trygga med myndighetsutövning, men en del kan ändå uppleva sig stressade och pressade av kontrollerna. Detta kan bli särskilt påtagligt om t. ex. en skola blir anmäld till en myndighet, granskad eller har låga kunskapsresultat som publiceras i jämförelser mellan skolor.

T ex kan en kränkningsanmälan sätta igång starka känslor hos rektorn: upprördhet och oro över att en kränkning faktiskt kan ha inträffat vilket bara förstärks om det leder till en myndighetskontroll. Känslor av misslyckande, stress, skam och otillräcklighet kan i sin tur resultera i överbelastning.

Det här drabbar förstås inte alla rektorer. Ingen skuld ska heller läggas på myndigheterna som plikttroget följer sina befogenheter. Men det är viktigt att ta upp den kluvenhet rektorer kan uppleva när de vill göra rätt för sina elever men upplever kontrollen som stressande och kanske t o m överdriven.

Olika nivåer av styrning

  • Rektorn ansvarar för utbildningens kvalitet, måluppfyllelse, trygghet och är pedagogisk ledare och chef för förskolans/skolans personal. Rektorn tar fram rutiner, regler i verksamheten och stöd som ger alla elever möjligheter att nå läroplansmålen, och alla barn i förskolan stimulans att utvecklas så långt som möjligt.
  • Huvudmannen har ytterst ansvar för att eleverna klarar de nationella målen samt för kvalitet och likvärdighet, ser till att förskolan och skolan får tillräckliga resurser och följer upp att utbildningen följer gällande regler.
  • Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten har i uppdrag av regering och riksdag att se till att bestämmelserna följs för att kvalitetssäkra barns/elevers utbildning och ge dem goda förutsättningar till trygghet och lärande.

Tips för minskad stress

Tänk på att känslan av överdriven kontroll är arbetsrelaterad och ska därför hanteras på arbetstid. Pressen kan framkalla stress och oro. Kortvarig stress är inte en hälsofara men långvarig stress och negativa känslor är inte bra för hälsan, därför ska du hantera dessa känslor i god tid. Problem är till för att lösas!

Skriv ner dina känslor. Fråga dig själv:

  • Hur mår jag på en skala mellan 1–10? Vad är det värsta som kan hända mig?
  • Hur kan jag påverka situationen?
  • Hur ser tidsplanen ut?
  • Vad ska prioriteras?
  • Finns det någon dokumentation?
  • Vilka kan jag samarbeta med i situationen?
  • Har jag en hel bild av situationen?
  • Kan jag delegera vissa delar för att effektivisera processen?
  • Prata om situationen med din chef som kan bedöma om någon annan med särskild expertis ska involveras för att stödja dig.

Tänk på att att fysisk aktivitet och hälsosam kost hjälper dig att hantera stress och tänka klart. Det är också viktigt i förebyggande syfte.

Schemalägg gärna promenader på dagtid då du kan reflektera.
Sömnen är A och O för återhämtning. Den påverkas också positivt av motion och nyttig kost.

Träna på att:

Skriva och samtala om utsatta situationer som framkallar negativa känslor.
Vara öppen med dina känslor. På det sättet har du större möjligheter att hantera situationen och känslorna. Dels genom egen kraft och dels med stöd av din omgivning. Kom ihåg att ensam inte alltid är starkast.

 

Statens olika styrnivåer

Regering och riksdag: Upprättar lagar och förordningar som styr skolan genom mål och ramar för utbildningen. I arbetsmiljölagen finns regler om bland annat systematiskt arbetsmiljöarbete. Dagens gällande föreskrifter berör många områden. Det finns till exempel en föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö. I diskrimineringslagen finns också många regler som berör arbetslivet och inte minst utbildningsområdet.

Skolverket: Tar fram läroplaner och nationella prov, tar fram statistik och kartlägger hur de utbildningen fungerar.
Skolinspektionen: Bedriver tillsyn och kvalitetsgranskning av skolor och ser till att lagar och regler följs. Skolinspektionens kvalitetsgranskning riktar sig både till skolor och förskolor, men den regelbundna tillsynen riktar sig till kommunala och fristående skolor. Inspektion innefattar både tillsyn och kvalitetsgranskning.

Skolinspektionen: Ser till att lagar och regler följs genom att inspektera samtliga skolformer som drivs av kommun, landsting eller staten. I detta ingår att inspektera hur kommuner tar sitt ansvar för fristående förskolor. Inom Skolinspektionen finns Barn – och elevombudet som tillsammans med Skolinspektionen ser till att skolan följer den del av skollagen som handlar om kränkande behandling.

Specialpedagogiska skolmyndigheten: Arbetar för att barn/elever oavsett funktionsförmåga ges möjlighet att utvecklas och lära utifrån de nationella målen. Detta görs bland annat genom specialpedagogiskt stöd, tillgängliga läromedel och statsbidrag.

Arbetsmiljöverket: Arbetsmiljöverket har som myndighet rätt att utfärda föreskrifter inom arbetsmiljöområdet.