här vilar arbetsmiljöansvaret
I rektorsuppdraget uppstår alltid en del ”brus”. I stabila och effektiva arbetsorganisationer blir det inte lika många störningsmoment även om oförutsägbara situationer alltid kan uppstå. Men stabilitet är nödvändigt. I vissa situationer måste därför huvudmannen ta ansvar och stödja sina rektorer genom insatser för en god arbetsmiljö. Det innebär att det ska finnas rutiner som hjälper rektorer både innan och under blåsvädret. Här berättar vi lite mer om hur ansvaret för arbetsmiljön är fördelat.
Huvudmannen är ytterst ansvarig för rektorns arbetsmiljö och för en övergripande arbetsmiljöorganisation. Där ska det tydligt framgå vem som ansvarar för att arbetsmiljölagen följs samt att cheferna har tillräckliga kunskaper om hur arbetet ska bedrivas.
Det ska finnas delegationsförteckningar som tydligt visar vilka funktioner som är närmast ansvariga och inte bara ytterst ansvariga.
Kommunfullmäktige är huvudman för kommunala skolor. Fullmäktige kan delegera uppgifter till olika nämnder. Oftast är kommunstyrelsen huvudarbetsgivare och ansvarig för arbetsmiljön.
I friskolor är styrelsen huvudman, arbetsgivare och ansvarig för arbetsmiljön.
Kommunfullmäktige antar en arbetsmiljöpolicy som gäller inom hela kommunens organisation.
Arbetsmiljöuppgifter fördelas från styrelsen till förvaltningschef, därefter till mellanchefer och därefter till rektorerna.
Rektorerna kan fördela arbetsmiljöuppgifter till medarbetare. Särskilda rutiner kan finnas för detta och fördelningen ska dokumenteras.
Medarbetare med personalansvar och skyddsombud bör erbjuds att delta i en grundläggande arbetsmiljöutbildning. Om du som rektor inte kan fullgöra en arbetsmiljöuppgift du fått kan du, efter dialog med chefen, returnera den till din chef.
Rektorn måste få resurser
Rektorn har enligt skollagen ett stort ansvar och makt att bestämma om skolans inre organisation. Om rektorn inte kan utför sina uppgifter på ett ändamålsenligt sätt* ska detta anmälas till överordnad chef.
Samtidigt är rektor beroende av sin huvudman som tilldelar ekonomiska resurser utifrån barnens och elevernas olika förutsättningar så att de kan tillgodose sig utbildningen. Det handlar inte bara om ekonomiska medel, utan även om även mentorskap, handledning, kompetensutveckling, lokalfrågor och rekryteringar samt övriga HR-frågor.
Skolchefen hjälper huvudmannen
Skollagen säger att varje huvudman ska utse en skolchef. Uppdraget innebär att biträda huvudmannen så att utbildningens föreskrifter följs, dvs främst de i skollagen, arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen.
Skolchefen utgör inte en egen funktion utan hjälper huvudmannen att se till att utbildningen följer föreskrifterna, stötta utifrån sina befogenheter eller involvera huvudmannen som är ytterst ansvarig för utbildningens kvalitet.
* Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete.