Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

avgränsa rektorsuppdraget

Rektorsuppdraget kan vara svårt att avgränsa. Försök att delegera arbetsuppgifter som kan göras lika bra, eller kanske bättre, av medarbetarna för att inte bli överbelastad. Du behåller ansvaret men vinner både tid och energi. Du visar ansvar genom att tydligt förmedla uppgifter, med rätt förutsättningar, följa upp och återkoppla till medarbetarna.

Ibland är rektorer försiktiga med att delegera och det kan finnas goda argument. Kanske helt enkelt av omsorg om sina medarbetare? Men ibland kan det handla om ett starkt kontrollbehov eller bristfällig tillit till medarbetarna.

Genom delegering kan en ömsesidig tillit mellan rektor och medarbetare skapas och medarbetare får större arbetsmotivation genom inflytande och delaktighet. Självfallet handlar det om en balansgång. Rektorer som har för vana att prata med sina medarbetare om tänkbara delegeringar har större möjligheter att skapa förståelse.

Att prioritera arbetsuppgifter förnuftigt tar tid att lära sig. Använd gärna ett årshjul för att skapa en helhetsbild av vad som ska genomföras och när det ska genomföras: t ex medarbetarsamtal, lönesamtal och budgetplaneringar. Sådana uppgifter går inte skjuta på framtiden. Det går inte heller att delegera till medarbetare som inte är skolledare. Andra uppgifter är lättare att delegera. Rektorn behöver t. ex inte delta vid alla möten. Biträdande rektor och/eller lärare kan ta ansvar för vissa möten.

Visa tillit och låt dina medarbetare diskutera och ta beslut. Ställ tydliga förväntningar som gör att både individer och gruppen utvecklas. Du kan vara ”närvarande ledare” utan att alltid delta fysiskt, men det sker mer på dina villkor och förutsättningar. På det sättet avgränsas ditt vardagliga uppdrag samtidigt som arbetstiden effektiviseras.

Ibland är det trots allt svårt att avgränsa uppdraget. Kanske på grund av höga ambitioner, lojalitet och arbetsmoral, vilket ju i grunden är positivt. Kontakta din chef för stödsamtal i god tid för att ”bägaren inte ska rinna över”!

Ju tidigare du reagerar desto enklare blir det för din chef att ge stöd. Ignorera tankar om att det är genant att be om stöd av din chef. Nog vill ju även du i god tid veta om någon av dina medarbetare riskerar att bli överbelastad? Om rektorn har god insikt och är medveten om när uppdragen behöver sorteras visar istället på professionalitet.

En mentor kan vara ett givande stöd och hjälpa dig att sortera och avgränsa arbetsuppgifterna. Kom dock ihåg att mentorer inte har något arbetsmiljöansvar! Var öppen och tydlig för din mentor som i sin tur kan hänvisa dig till chefen som ansvar för din arbetsmiljö.

Tips!

Om du blir erbjuden en ny rektorstjänst: ta reda på, innan du skriver på ditt anställningsavtal, om och hur huvudmannen stödjer sina rektorer! Fråga en arbetsgivarrepresentant och/eller en anställd rektor. Få svar på följande frågor för att enklare kunna ta ställning till om du är intresserad av tjänsten.

Frågor:

  • Vem är närmast ansvarig chef för rektorns arbetsmiljö? Vad kan jag förvänta mig för stöd?
  • Hur får rektorer stöd av huvudmannens centrala funktioner?
  • Finns introduktionsprogram för nya rektorer? Hur ser det ut i så fall ut?
  • Får nya rektorer en mentor? Vad innebär mentorskapet?
  • Anordnas kollegiala sammanhang för erfarenhetsutbyten mellan rektorer? Vad handlar de om?
  • Hur ser strategierna ut för rektorernas kompetensutveckling?
  • Vilket stöd finns att få i det statliga rektorsprogrammet?
  • Vilket stöd finns i det vardagliga uppdraget med rekryteringar, budgetuppföljningar, arbetet med HR-system, IT-system och administration?
  • Hur ser huvudmannen på rektorns autonomi i olika frågor? Exempelvis då det gäller ekonomi och resursfördelning i den inre organisationen.
  • Hur beskriver huvudmannen en ”bra” rektor?
  • Hur säkerställer huvudmannen rektorns fysiska arbetsmiljö, ergonomiska förutsättningar och möjlighet till ostört arbete och plats för samtal i samtliga byggnader?