Pedagogiskt ledarskap
Rektorns pedagogiska ledarskap är viktig för hur arbetsorganisationen fungerar i praktiken. Det påverkar allt som leder till utveckling och lärande både direkt och indirekt
Många rektorer upplever sig otillräckliga och anser sig inte vara den pedagogiska ledare som de vill vara. Känslan av otillräckligheten ska tas på största allvar, men en förklaring kan vara att framförallt nya rektorer har föreställt sig större möjligheter att utöva det pedagogiska ledarskapet ur ett direkt perspektiv.
- Direkt: Genom att rektorn medverkar i barns/elevers lärsituationer.
- Indirekt: Rektorns administrativa sysslor såsom rekryteringar, kalendarium, mötesbearbetning, schemaläggning, budgetarbeten och uppbyggnad av arbetsorganisationen.
Du kan vara lugn – även det indirekta perspektivet har mycket stor påverkan på barns/elevers utveckling och lärande. Detta gäller inte minst när du bygger upp en stabil och effektiv arbetsorganisation tillsammans med dina medarbetare.
Planeringsarbetet och beslutsvägarna måste vara tydliga för medarbetarna. Då skapas förutsättningar för medarbetarnas inflytande och delaktighet och de kanske bidrar med lika bra (eller bättre) lösningar. Ta tillvara på medarbetare som är lösningsorienterade!
Ditt ledarskap har stor påverkan på utbildningskulturen. En hållbar och ömsesidig tillit skapas inte av sig självt. Din ledarstil och strategier vid förändringsarbeten har stor betydelse och kan leda till ökad ”vi"-känsla. Det är viktigt att förstå hur styrningen av och i förskolan/skolan fungerar. Det ger dig insikt i att sätta ihop olika pusselbitar till en helhet.
Då kan du förklara bakgrund, visioner, målsättningar, tillvägagångssätt och slutgiltiga beslut vid förändringsarbeten utan att försvara dig.