Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Delegering

För att kunna skapa en stabil och effektiv arbetsorganisation behövs tillit. Ett sätt att skapa tillit är att delegera arbetsuppgifter till medarbetarna. Detta betyder inte att du överlämnar ditt yttersta ansvar. Tvärtom handlar det om att räcka till genom att visa dina förväntningar på och ditt förtroende för medarbetarna.

Skollagens 2 kap. 10 § 2 stödjer rektors möjligheter att delegera beslutanderätt till medarbetare som har tillräckliga kompetenser och erfarenheter att utföra arbetsuppgifterna. Du beslutar om hur resurserna ska fördelas och avgör därmed hur medarbetarnas kompetenser ska tas tillvara utifrån barnens/elevernas bästa. ”Rektorn får uppdra åt en anställd eller en uppdragstagare vid förskole- eller skolenheten som har tillräcklig kompetens och erfarenhet att fullgöra enskilda ledningsuppgifter och besluta i frågor som avses i första stycket, om inte annat anges” (Förordning 2018:1303).

Låt gärna arbetslagen diskutera sig fram till en fördelning utifrån det ramverk du gett. Lärarna känner barnen/eleverna allra bäst och har kontroll över barnens/elevernas förutsättningar till att utvecklas och lära. De vet därför i detalj hur arbetslagens organisation blir som mest stabil och effektiv. Självfallet ska du ha koll på planeringen. Kom ihåg att du kan återta delegationer om det inte fungerar som förväntat!

Vissa uppdrag och beslut får inte delegeras av dig som rektor som till exempel anpassad studiegång, särskilda undervisningsgrupper, åtgärdsprogram och elevers ledighet över tio skoldagar per läsår. I rektorsuppdraget ingår även att ta beslut som kan upplevas tuffa. Om du exempelvis bedömer att en lärare inte är kompetent nog för att utföra delar av sina arbetsuppgifter så måste du agera inom ramen för arbetsledningsrätt. En förutsättning är dock att lärarens nya arbetsuppgifter tillhör anställningen. Vid sådana här fall rekommenderar vi att du kontaktar din arbetsgivare för stöd. Läs mer under Svåra samtal med personal.

  • Genom ansvarsfördelning uttrycker du tillit.
  • Din tillräcklighet ökar och frustrationer minskar.
  • Medarbetarna känner sig betydelsefulla och delaktiga.
  • Arbetsorganisationen blir effektiv och kan hantera utvecklingsfrågor.

Medarbetare vill känna sig betydelsefulla i sina uppdrag. Ge dem kontinuerliga återkopplingar som beskriver deras faktiska arbetsinsatser.